Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boom Supersonic: XB-1 przekroczył barierę dźwięku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Boom Supersonic przeprowadził wczoraj (28 stycznia) 11 lot testowy demonstratora technologii samolotu naddźwiękowego XB-1, który zakończył się przekroczeniem bariery dźwięku. Maszyna wykonała lot z lotniska Mojave Air & Space Port w Kalifornii, a za sterami usiadł Tristan „Geppetto” Brandenburg, główny pilot doświadczalny Boom Supersonic. To pierwszy prywatnie zbudowany samolot, który poleciał naddźwiękowo.

Ostatni lot trwał 34 minuty, a XB-1, pilotowany przez głównego pilota testowego Boom, Tristana „Geppetto” Brandenburga, skierował się w specjalną strefę przestrzeni powietrznej i osiągnął wysokość 35,2 tys. stóp (10,5 tys. metrów), zanim przyspieszył do prędkości Mach 1,122 (1 374 km/h) po raz pierwszy przekraczając barierę dźwięku. Samolot leciał w tej samej przestrzeni powietrznej, która gościła wiele historycznych pierwszych lotów naddźwiękowych, w tym loty Bell X-1, North American X-15 czy Lockheed SR-71 Blackbird. Historycznie, samoloty tego typu były zawsze dziełem państw, rozwijanych przez wojska i rządy. Naddźwiękowy lot XB-1 oznacza pierwszy raz, kiedy niezależnie i prywatnie opracowany odrzutowiec przełamał barierę dźwięku.

Ponad dwie dekady po wycofaniu Concorde'a z użytku, 11. lot i przekroczenie bariery dźwięku XB-1 oznacza powrót cywilnego samolotu naddźwiękowego w przestworza i toruje drogę do odrodzenia podróży naddźwiękowych na pokładzie pasażerskiego Overture od Boom Supersonic.  XB-1 ma docelowo latać z prędkością aż 2,2 Macha, czyli nieco ponad 2,5 tys. km/h. Samolot został wykonany ze specjalnego kompozytu węglowego i to właśnie dzięki temu rozwiązaniu będzie w stanie osiągać tak duże prędkości. Maszyna ma 22 metry długości, a po raz pierwszy został zaprezentowany przez Boom Supersonic w październiku 2019 r.

- Lot naddźwiękowy XB-1 pokazuje, że nowa technologia pasażerskich lotów naddźwiękowych już nadeszła. Niewielka grupa utalentowanych i oddanych inżynierów dokonała tego, co wcześniej wymagało rządów i miliardów dolarów. Teraz zwiększamy skalę technologii XB-1 dla naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Overture. Naszym ostatecznym celem jest zapewnienie korzyści z lotu naddźwiękowego każdemu z Was — powiedział Blake Scholl, założyciel i dyrektor generalny Boom Supersonic.

Program XB-1 stanowi podstawę projektowania i rozwoju Overture, jednocześnie ustanawiając kulturę bezpieczeństwa w inżynierii i produkcji. Zawiera on wiele kluczowych cech występujących w Overture, takich jak kompozyty z włókna węglowego, cyfrowe wspomaganie stabilności lotu czy system wizyjny rozszerzonej rzeczywistości. Maszyna ma zweryfikować kluczowe technologie i własne innowacje Boom.

Po swoim pierwszym locie w marcu 2024 r. XB-1 ukończył rygorystyczną serię 11 lotów testowych w coraz trudniejszych warunkach, aby ocenić systemy i aerodynamikę. W trakcie kampanii testów w locie zespół XB-1 systematycznie rozszerzał zakres lotów, osiągając prędkości poddźwiękowe, transdźwiękowe i naddźwiękowe, podejmując przy tym rozsądne ryzyko i stawiając bezpieczeństwo na pierwszym miejscu.



Boom Supersonic

Skonstruowany przez firmy Dassault Systèmes i Boom Supersonic odrzutowiec stanie się najszybszym samolotem pasażerskim poruszającym się z prędkością 1,7 Macha. Przy takich osiągach, czas podróży z Nowego Jorku do Londynu potrwa 3 godziny i 35 minut, a z Tokio do San Francisco 6 godzin. Na pokład maszyna zabierze 65-80 pasażerów i ma być zasilana w 100 proc. paliwem SAF. Zasięg samolotu wyznaczono na 4 250 mil morskich czyli 7 871 km.

Więcej na temat samolot w naszym artykule „Boom. Pierwszy lot XB-1 przybliża naddźwiękowe podróże (zdjęcia)” oraz "Boom Supersonic: Piąty lot testowy XB-1".
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airbus Helicopters w 2024 r. ze stałym wzrostem sprzedaży

Biznes i przemysł

Airbus Helicopters w 2024 r. ze stałym wzrostem sprzedaży

Piotr Bożyk 28 stycznia 2025

airBaltic wyleasinguje A220 do Urugwaju

Biznes i przemysł

airBaltic wyleasinguje A220 do Urugwaju

Mateusz Kieruzal 27 stycznia 2025

Air New Zealand odebrały 30. ATR-a 72-600

Pasażer i linie lotnicze

Air New Zealand odebrały 30. ATR-a 72-600

Piotr Bożyk 26 stycznia 2025

Zobacz również:

Lufthansa: Airbus A380 poleci do Denver

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Airbus A380 poleci do Denver

Piotr Bożyk 26 stycznia 2025

Electra zaprezentowała samolot hybrydowy EL9

Biznes i przemysł

Electra zaprezentowała samolot hybrydowy EL9

Piotr Bożyk 13 listopada 2024

Modernizacja polskich F-16 do standardu Viper. Jest zgoda USA

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Airbus Helicopters w 2024 r. ze stałym wzrostem sprzedaży

Biznes i przemysł

Airbus Helicopters w 2024 r. ze stałym wzrostem sprzedaży

Piotr Bożyk 28 stycznia 2025

airBaltic wyleasinguje A220 do Urugwaju

Biznes i przemysł

airBaltic wyleasinguje A220 do Urugwaju

Mateusz Kieruzal 27 stycznia 2025

Air New Zealand odebrały 30. ATR-a 72-600

Pasażer i linie lotnicze

Air New Zealand odebrały 30. ATR-a 72-600

Piotr Bożyk 26 stycznia 2025

Zobacz również:

Lufthansa: Airbus A380 poleci do Denver

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Airbus A380 poleci do Denver

Piotr Bożyk 26 stycznia 2025

Electra zaprezentowała samolot hybrydowy EL9

Biznes i przemysł

Electra zaprezentowała samolot hybrydowy EL9

Piotr Bożyk 13 listopada 2024

Modernizacja polskich F-16 do standardu Viper. Jest zgoda USA

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5